داستان هايي از حجاب و پوشش
نوشته شده توسط : feraghat90

 

             

داستان هايي از حجاب و پوشش

http://poo6.blogfa.com/post/5

http://www.feraghat90.blogfa.com/post-1249.aspx

خداوند متعال براي اين كه حريم ناموس مسلمانان حفظ شود، نگاه هاي هوس آلود را از طرف زن و مردم نامحرم، ممنوع اعلام كرده و به رسول اعظم(ص) فرموده است:«قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ(1) اي رسول ما! به مردان مومن بگو چشم هاي خود را از نگاه به نامحرمان بپوشانند... و به زنان با ايمان نيز اعلام كن تا ديدگان خود را از هر نامحرمي فرو بندند.»جدايي زن و مرد نامحرم، يكي از دستورهاي صريح قرآن و رسول خدا است كه درسلامت جامعه تاثير فراوان دارد. بدون ترديد حفظ «عفت عمومي» براي پايداري هر جامعه اي ضرورتي انكارناپذير است و يكي از راه هاي جلوگيري از نفوذ شيطان و وسوسه هاي آن، ايجاد حريم ميان زن و مرد و رعايت پوشش لازم است تا از نگاه هاي هوس آلود و تماس هاي غير شرعي جلوگيري شود.سيره رسول اعظم(ص) در زمينه عفاف برگرفته ازمعارف قرآن كريم بود. مواردي درتاريخ نقل شده كه نشان دهنده اهتمام فراوان آن گرامي به اين مسئله است. در اين جا به چند نمونه اشاره مي شود:

post /1 /2 /3 /4/1019استفاده از مطالب وبلاگ بلامانع است.

1. امام صادق(ع) فرمود: هنگامي كه آيه 12 سوره ممتحنه [كه درباره بيعت زنان است] در فتح مكه نازل شد، پيامبر(ص) در كوه صفا بود. دستور داد: طشتي را پر از آب كنند. سپس آن حضرت دست خود را در آن فرو برد و بيرون آورد، آنگاه زنان به عنوان «بيعت» يكي يكي آمدند و دست خود را در آن فرو بردند.(2)زن جواني در حجّة الوداع(حجّة الوداع در سال آخر عمر حضرت رسول(ص) دو ماه مانده به وفات ايشان رخ داده است. وفات حضرت رسول(ص) در بيست و هشتم صفر اتفاق افتاد. در هجدهم ذى الحجة به غدير خم رسيدند. حادثه غدير خم دو ماه و ده روز قبل از وفات حضرت(ص) روى داد. اين حادثه دو ماه و بيست و چهار روز قبل از رحلت حضرت رسول(ص) اتفاق افتاده است.) به محضر رسول خدا(ص) آمد تا مسئله اي بپرسد.حضرت در هنگام پاسخ، متوجه شد فضل بن عباس- كه جواني زيباروي و پشت سر پيامبر سوار بر اسب بود- به آن زن نگاه مي كند و او هم به فضل خيره شده است. رسول خدا براي جلوگيري از رد و بدل شدن نگاه هاي هوس آلود، با دست خود سر فضل را به سوي ديگر برگرداند. سپس فرمود: «ترسيدم شيطان بين مرد جوان و زن جوان داخل شود.»(3)رسول خدا(ص) فرمود: «ميان زنان و مردان نامحرم فاصله ايجاد كنيد».(4)چرا كه تقويت ايمان، آرامش روحي و رواني، سلامت جسمي، استحكام بنيان خانواده، عزت و سربلندي، امنيت بانوان و دوري از افكار ناسالم، برخي از بركات اين دستور نبوي است.

داستان هايي از حجاب و پوشش

2. در حديثي از پيامبر اكرم(ص) مي خوانيم: «كان ابراهيم ابي غيورا و انا اغير منه و ارغم الله انف من لايغار من المؤمنين؛ پدرم حضرت ابراهيم مرد غيوري بود و من از او غيورترم. خداوند بيني مؤمناني را كه غيرت ندارند به خاك بمالد».(5)در حديث ديگري از رسول خدا(ص) آمده است كه فرمود: «اني لغيور والله عز و جل اغير مني و ان الله تعالي يحب من عباده الغيور؛ من غيورم و خداوند از من غيورتر است و خداوند بندگان غيورش را دوست دارد».(6)روزي ابن مكتوم- كه يكي از ياران پيامبر و مردي نابينا بود- به خانه رسول خدا آمد. دو تن از همسران آن حضرت(عايشه و حفصه) در كنار پيامبر بودند و با ورود او پوشش اسلامي را رعايت نكردند.بعد از رفتن آن مرد، پيامبر(ص) آنان را سرزنش كرد كه: چرا حجاب خود را رعايت نكرديد؟ آنان گفتند: او كه ما را نمي ديد. فرمود: «آيا شما هم او را نمي ديديد؟ شما كه نابينا نيستيد».(7)آن حضرت نه تنها نسبت به ناموس خود غيرتمند بود، بلكه براي غيرتمندان ارزش ويژه اي قائل بود. امام صادق(ع) فرمود: گروهي از اسيران را خدمت پيامبر(ص) آوردند پيامبر(ص)(به خاطر جناياتي كه آنها انجام داده بودند) دستور قتل آنها را صادر كرد به استثناي يك نفر، آن فرد تعجب نمود وعرض كرد چگونه مرا از ميان همه آنها آزاد كردي؟! فرمود: جبرئيل ازسوي خدا اين خبر را به من داده است كه تو داراي پنج صفت هستي كه خدا و پيامبرش(ص) آن را دوست دارند: «الغيره الشديده علي حرمك، والسخاء و حسن الخلق، و صدق اللسان و الشجاعه؛ غيرت شديد نسبت به ناموست، سخاوت، اخلاق نيكو، راستگويي و شجاعت»! هنگامي كه آن مرد اسير آزادشده اين سخن را شنيد اسلام آورد و در زمره مسلمانان شايسته قرارگرفت.(8)رهنمود رسول خدا(ص) به حضرت علي(ع) و فاطمه زهرا(س) درمورد تقسيم كار، يكي ديگر از مواردي است كه از اهتمام آن حضرت به حفظ حريم خانواده از ديد نامحرم حكايت مي كند. هنگامي كه آن دو بزرگوار از محضر پيامبراكرم(ص) تقاضاي تقسيم كار كردند، پيامبر كارهاي داخل منزل را به فاطمه(س) و كارهاي بيرون منزل را نيز به علي(ع) سپرد. پس از اين داوري واقع بينانه، حضرت زهرا فرمود: «خدا مي داند كه چقدر از اين تقسيم كار خوشحال شدم؛ چرا كه رسول خدا(ص) مرا از انجام كارهايي كه مربوط به مردان است، معاف نمود و مرا وادار نكرد كه دوشادوش مردان نامحرم به كار بپردازم.(9)

        

داستان هايي از حجاب و پوشش

http://www.feraghat90.blogfa.com/post-1249.aspx

عبدالكريم پاك نيا تبريزي

post /1 /2 /3 /4/1019استفاده از مطالب وبلاگ بلامانع است.

پانوشت:
1- نور/30.
2- الكافي، ج 5، ص .256
3- المبسوط، شيخ طوسي، ج 4، ص .160
4- مواهب الجليل، ج 2، ص 875؛ كشف الخفاء ج 1، ص .279
5- بحارالانوار، ج 100، ص 824، حديث 33.
6 و 7- كنزالعمال، حديث 6770،(ج 3، ص 387).
8- بحارالانوار، ج18، ص.108
9- مستدرك الوسائل، ج13، ص84.

 حجاب, پوشش, الگوی حجاب و پوشش, داستان هايي از حجاب و پوشش





:: برچسب‌ها: داستان هايي از حجاب و پوشش , حجاب , پوشش , الگوی حجاب و پوشش , داستان هايي از حجاب و پوشش ,
:: بازدید از این مطلب : 544
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 شهريور 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: